E-mail marketing; heerlijk! Nou ja….
Herken je ook al die berichten die, ongetwijfeld allemaal heel goed bedoeld, langskomen om jou ongewenst te voorzien van gratis acties. Zo kun je er achter komen waar je allemaal behoefte aan hebt.
Ik heb zomaar eens een paar dagen geturft.
Dat levert je echt en heel variabel mooi lijstje op:
- De 4 stappen naar geluk
- De 8 geheimen van succesvol leidinggeven
- De 9 acties voor een gezonde flow
- De 10 tips voor je offerte
- De 14 tips om aan voldoende opdrachten te komen
- De 20 aandachtpunten in je communicatie
- De 28 gulden regels in leidinggeven
met ook nog wat andere gratis activiteiten:
- Gratis analyse van een gemiste offerte
- Gratis groeigesprek t.w.v. 150 euro met de acquisitiecoach
- Gratis boekhoudprogramma voor 3 maanden op proef
- Kosteloze ondersteuning van echte specialisten
- Gratis workshop ter introductie
- Gratis webinar om te leren tot jezelf te komen
- Online Masterclass ‘stop je angst’
- Onze deur staat zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur gratis open
en dan nog wat miniprijsjes:
- volledig en verantwoord onderzoek voor 25 euro
- een 7-daagse onlinetraining voor 15 euro
- doe de check voor 20 euro
No-joke: in 1 nieuwsbrief trof ik zelfs 7 aanbiedingen bij elkaar. Verzamelwoede?
Wat zou de verwachting zijn van die mailers?
Is dit nu een gevolg van onze kennisdeel-economie? Een schreeuw om aandacht van supergoede aanbieders? Of snap ik dit gewoon niet?
Ik heb me weleens afgevraagd welk score-percentage als “heel goed” wordt ervaren door dit soort aanbieders. Heb er 1 gebeld: ze zijn blijkbaar gelukkig met 5% score.
Oké; nu begin ik het te snappen. Je moet dus gewoon heel veel strooien want dan kun je met die 5% voldoende opdrachten binnen halen. Yes!
Spontaan komt dan bij mij het ‘verhaal van het boertje’ bovendrijven. Ik ging vroeger vaak helpen bij het boertje wat bij ons aan het eind van de straat woonde. Op een gegeven moment had hij nieuw land gehuurd. En omdat hij heel goed zaad gebruikte had hij dat er rijkelijk overheen gestrooid. Maar aan het eind van het seizoen viel er weinig te oogsten. Ook maar een paar %. Het jaar daarna heeft hij een klein hoekje van dat land goed bewerkt, bemest en ingezaaid. Resultaat: dezelfde oogst, minder kosten en werk. Op de rest van zijn land liepen paardjes en koeien; daar had hij gewoon plezier mee. De jaren daarna ging hij iedere keer iets meer grond bewerken na een paar jaar was zijn hele akker vruchtbaar. Goed bekeken; slim boertje. Toch? Of snapte hij het ook niet?
Zal ik het gewoon ook eens proberen?
Met een nieuw bedrijfsidee in uitwerking is het natuurlijk ook een optie om maar gewoon eens een gooi te doen met deze e-mail “sproeibuks-methode”. Je weet het maar nooit, nieuwe wegen, nieuwe kansen……. En daar houd ik wel van.
Niet geschoten altijd mis; op kermis is dat ook zo. Verdorie; daar krijg ik dan weer het gevoel bij wat ik als klein manneke altijd had. Zodra ik stop met muntjes inwerpen dan hoor ik een paar kasten verderop ineens; ting-ting-ting-ting. En achteraf dacht ik dan altijd: “ach het was wel goed zo, het was just-for-the-fun, want waarom zou ik anders zoveel geld besteden aan zo’n klein prijsje? Je kunt beter je geld zetten op echte kansen. Gelukkig worden van de dingen die er echt toe doen in het leven. Die jou echt bezighouden. En als het je werk is, dan is het wel fijn als je daar gelukkig in bent. Echt wel!
Niet voor niks maar wel gratis.
Misschien ligt het aan mijn insteek; dat ik niet van de kwantiteit ben maar juist van de kwaliteit. Liever kennis delen met een kleine groep echt geïnteresseerden, en weggeven waar iemand er iets mee kan, dan met een “sproeibuks” zoveel mogelijk proberen te raken. Liever gratis en niet voor niks dan voor niks en gratis.
Ik ga toch nog eens even luisteren bij een marketingexpert………..