images

05 mei 2020

Leiderschap in organisaties (1)

In tijden van tegenslag wordt vaak het type ‘leiderschap’ helder zichtbaar in organisaties. Corona laat ons mooie voorbeelden zien nu. En het gaat mij niet om goed of fout dan wel beter. Het gaat mij om de verschillen. Je mag voor jezelf invullen wat het beste bij jou past.

In deze blog vergelijk ik manieren van leiderschap en communiceren van 2 verschillende organisaties die grote evenementen organiseren. Meerdaags, ticketprijs nagenoeg gelijk, aantallen ‘deelnemers’ idem en loopt in de tienduizenden, actief in de vrijetijdsbesteding en ik ken ze van nabij. Beiden moesten hun activiteiten annuleren vanwege Corona, opgelegd door de overheid.

Oké, daar gaan we:

Organisatie A:
- Is klein begonnen en groeit nog gestaag, verhoogd de entreeprijzen ieder jaar stapsgewijs en probeert iedere keer een (ver)nieuw(d) programma neer te zetten.
- Communiceert regelmatig (meerdere keren per maand/week) met de deelnemers, maakt tickethouders enthousiast. Toen de organisatie kans op afgelasting aan zag komen gingen ze door met communiceren. Ze informere over wat nog niet beslist kon worden, over de stand van zaken financieel en over risico’s die zij maar ook deelnemers lopen.
- De keuze viel van ‘niet doorgaan’; eerst werd de teleurstelling gedeeld, direct gevolgd door ‘we gaan ons stinkende best doen om het voor iedereen goed op te lossen maar we weten nog niet hoe’
- Ze bleven doorgaan met organiseren van activiteiten, toen de ‘live-data’ verstreken gaven ze gratis iets weg zodat je als deelnemer je ‘gehoord’ voelde.
- En in de tussentijd waren ze achter de schermen hard aan het werk om zich voor te bereiden op de editie van volgend jaar.
- Ze namen de deelnemers mee in hun problematiek en kwamen met het voorstel de tickets geldig te laten zijn voor het volgende jaar en zetten daar in hun communicatie stevig op in. “Help ons om er volgend jaar weer een succes van te maken”. Mind-setting met als ondertoon ‘als je echt niet kunt   volgend jaar dan komt er nog een financiële oplossing aan’.  

Organisatie B:
- Is jaarlijks uitverkocht en werkt met een lotingssysteem. In zeven jaar tijd is het entreeticket 2 keer in prijs verdubbeld. Het programma is vergelijkbaar met eerdere edities.
- Communiceert af en toe (1 keer in de maand) met de deelnemers, attendeert deelnemers op de inschrijftermijn en schaarse plekken.
- Toen ze de kans op afgelasting aan zagen komen, viel de communicatie (even) stil. Ze  kozen er voor om de annuleringsmogelijkheid stop te zetten.
- De keuze viel van ‘niet doorgaan’; deelnemers kregen op dezelfde avond als de regerings- persconferentie een mail met feiten en het besluit dat ruim een derde van de ticketprijs ingehouden zou worden.
- Geen verdere communicatie, activiteiten of alternatieven. In een soort ‘overlevingsmodus’ naar volgend jaar?

Wat past bij jou; wat zou jij doen?
We weten dat bij ieder soort organisatie, ieder soort leiderschap, groepen mensen zich daar wel of niet toe aangetrokken voelen. De vraag is: welke voelt voor jou oké? Wat roept het bij jou op? De verschillen? En waardoor komt dat? Of ‘past’ het je misschien wel beide? Welke leiderschapsstijl past jou? Bij een van de twee heb ik al bepaald wat ik volgend jaar ga doen bij de andere nog niet. Degene die mij kennen, hoeven geen drie keer te raden welke stijl bij mij en mijn waarden past. Benieuwd of jij meteen een heldere keuze voor ogen hebt of dat je nog twijfelt?

#leiderschap #keuzesmaken #tevredenheid