Mooie term dat ‘goed werkgeverschap’ (en natuurlijk ook het werknemerschap), maar hoe voer je dat in de praktijk dan uit? In de wet staat daar wel iets over (artikel 7:611 van het BW) maar dat geeft niet echt handvatten.
In feite gaat het volgens mij over belangen afwegen en over 'samen'. Afwegingen en beslissingen niet alleen vanuit het eigen belang maar ook vanuit dat van de werknemer. En dat laatste is uiteindelijk ook je eigen belang, want zoals ik al vaker schreef:
“Bouw aan je mensen dan bouwen zij je bedrijf”
De beste werkgevers hebben de beste werknemers! Toeval? Nee natuurlijk niet. Daar kun je allerlei organisatieschema’s op loslaten maar in basis gaat het om een aantal gulden regels die gebaseerd zijn op kernwaarden.
.1. LEIDERSCHAP.
Als leider heb je een belangrijke plek in het geheel. Gebruik die plek op een goede en gerechtvaardigde manier. Macht zegt minder dan draagkracht. Je hebt er meer baat bij dat je mensen hard voor je willen werken dan dat je ze continu voort moet stuwen. Toch? Geef verantwoording en je zult zien dat die gepakt wordt als jij het ook aan kunt.
.2. MOTIVATIE.
Motiveer je mensen maar ook je keuzes. Wees helder en geloofwaardig. Zorg dat er kansen zijn die ze kunnen benutten al naar gelang hun kunnen. Wees de aanjager van hun prestaties binnen (niet rechtlijnige) kaders die creativiteit toelaat. Soms zit het in de hele kleine dingen en niet in het grote.
.3. VERTROUWEN.
Je medewerkers verwachten iets van je, handel daarnaar. Als jij vertrouwen geeft en betrouwbaar bent, krijg je dat terug. Maak de verwachtingen waar zodat jouw verwachtingen waarheid kunnen worden. Hoe was jij toen je zelf op hun plek was en wat wilde je toen zelf? Begin met geven.
.4. GELIJKHEID.
Behandel mensen gelijk, maak geen onderscheid (bijv. in sekse, geloof, herkomst, o.i.d.) en laat iedereen in zijn waarde. Wees eerlijk daarin naar hen toe maar vooral ook naar jezelf.
.5. ZORGVULDIGHEID.
Wees zorgvuldig in je gedrag naar je werknemers. Elke dag zijn er keuzes te maken. Maak die op basis van een lange termijnplan zodat mensen ze kunnen begrijpen. Communiceer die helder, ‘neem je mensen mee’. Ingrijpende keuzes worden eerder gedragen als zij begrijpen waarom; benoem de feiten en belangen daarbij. Overleg en ontdek wat meedenken oplevert. Kijk ook eens vanuit hun positie naar wederzijdse belangen. Ontvang feedback als een cadeautje wat je zelf niet kon bedenken; niet alles is kritiek.
.6. ZORGZAAMHEID.
Zorg goed voor je mensen. Het gaat niet alleen om de primaire maar misschien nog meer om de secundaire voorzieningen. Geluk in werk en privé zijn belangrijke factoren. Meer dan voorheen en geld is dat steeds minder. Biedt keuzeruimte en zodat ‘eigen keuzes’ gemaakt kunnen worden.
In de kern gaat het dus eigen voor een groot deel om WEDERKERIGHEID. “Wat gij niet wilt wat u geschiedt doe dat ook een ander niet” daar werden wij vroeger mee opgevoed. In feite komt dat nu weer terug. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat goed leiderschap inmiddels veel belangijker is dan goed management.....
Wees vooral niet bang dat ‘de kleine groep die aan de kar hangt’ het verpest voor de rest. Want voor je het weet ben je je beste mensen aan het belasten met regels die je hebt opgesteld voor degenen die je ook persé mee wilt zien te krijgen.
Ben jij de leider die je zelf als medewerker zou willen hebben?
info@rootonde.nl