Ja, dat is mooi gezegd maar hoe dan? Die opmerking kom ik nog weleens tegen in de wereld van techniek. En toch ben ik ervan overtuigd dat ook juist daar veel mensen rondlopen die vanuit gevoel en intuïtie handelen. Uiteindelijk doen we dat allemaal.
Het leek zo mooi
“Het plaatje klopte helemaal: ik werkte al sinds mijn 18e bij deze werkgever en ik woon lekker dicht bij de zaak. Mijn vader werkte er al. Ik wist waar ik aan toe was. Ja; het klopte wel. Toch kreeg ik soms het gevoel dat dit het niet was, dat ik eens verder moest gaan kijken. Het voelde beklemmend”. Herken je dat? Maar ja, je gaat toch niet zomaar weg waar je al een hele tijd werkt? Je hebt ook je collega’s nog, die laat je dan achter. En hoe moet dat dan met die lease-auto? En met al die vrije dagen die je hebt opgespaard? En hoe moet het met …..
Het 'wringt' en wat dan?
Die vragen zie ik regelmatig langskomen in trajecten, zowel in coaching als in training. Ga ik dan helpen je een nieuwe baan te laten vinden? Nee, dat is niet meteen de insteek. Wat we doen is kijken wat er precies aan de hand is en wat je wilt. Soms is het eindresultaat dat je een overstap gaat voorbereiden, maar vaak is het resultaat ook dat je blijft. Dat er ruimte wordt gecreëerd voor wat je echt graag wilt doen binnen datzelfde bedrijf. Soms ben je óp een ‘stoeltje’ beland wat niet het jouwe is. Waar je geen “nee” tegen hebt gezegd omdat het je een mooie stap leek, maar wat toch niet lekker paste.
Soms gaat het zoals het gaat
Uit ons myUpdate-traject ken ik iemand die in een bepaalde functie was ‘gemanoeuvreerd’ en dat voelde helemaal niet fijn. Zelfs de titel van de functie had ze aversie tegen. Ze zag toen geen andere oplossing dan het maar gewoon te doen. Er zijn verplichtingen, verwachtingen, overtuigingen, nietwaar? Dus toch maar verder. Onderhuids begon het te wringen. Gelukkig kwam ze op tijd bij ons. Eindresultaat: ze is in dezelfde functie blijven werken maar nu met veel plezier op basis van haar nieuwe inzichten. Ze bleek er ook nog eens heel geschikt voor te zijn.
Of de knop gaat om
Maar er zijn ook andere voorbeelden, van mensen die de stap hebben gezet om te vertrekken. Ik ben er zelf ook een voorbeeld van. En geloof me: als je de zinnen eenmaal hebt gezet op een ander bedrijf dan vertrek je vroeg of laat. Als iemand wil gaan, laat hem dan gaan, dat is voor beide partijen vaak het beste. Maar praat er open over waarom die dan weg wil, daar word je allebei wijzer van en juist dat kan de reden zijn om samen verder te gaan.
Waar wij juist kunnen helpen
Lukt dat in overleg met een collega van HRM? Soms wel, soms niet. Die collega wordt vaak gezien als ‘uitvoerend orgaan van de baas’. Die vertel je niet precies wat er aan de hand is, want (hoor ik vaak) ‘dat kan tegen je gebruikt worden”. Wij kunnen als coach of trainer de partijen ondersteunen. Met 1 doel voor ogen: vanuit een positieve grondhouding kijken wat wenselijk is, wat kan en hoe dat te bewerkstelligen. Samen de beste oplossing vinden voor beiden.
Iedereen blij
“Ik ben blij dat we het zo aangepakt hebben, dit voelde heel goed. Dit was een open en eerlijke manier om tot een vervolg te komen. Ik kan weer vooruitkijken”. En daar was de werkgever ook heel blij mee. Daar doen wij het voor!
Komt dit bekend voor? Interresse om eens over te sparren? info@rootonde.nl