Ik krijg regelmatig de vraag of ik nog communicatietraining geef, want ‘er wordt zo slecht gecommuniceerd en als dat niet verandert…..’ Herken je dat?
Het antwoord is: NEE, zo’n training geef ik niet meer. Simpelweg omdat ik vond dat dat onvoldoende effectief is. Omdat ik op zoek ga naar de reden waar het wringt, wat er aan schort, wat er niet matcht. Eigenlijk wat de oorzaak is van de ‘minder goede’ communicatie. Want als je de oorzaak niet aanpakt dat ben je alleen pleisters aan het plakken.
Vorige week had ik ook zo’n kwestie. Een MKB-bedrijf, 3 leidinggevenden, ieder met eigen verantwoordelijkheden en capaciteiten. Ze werden het vaak samen niet eens en weten dat aan slechte communicatie. En eigenlijk ging het vooral over 1 persoon, want die ene kwam niet in beweging, bleef maar vragen stellen, was hoogst irritant, want de andere 2 wilden vooruit. “Tsjonge jonge, ik word zo moe van hem. Wij hebben een hoop plannen, zijn kei enthousiast en hij hangt altijd maar aan die kar. Steeds hetzelfde liedje. En het lijkt wel of het steeds erger wordt. Kun je ons (lees: hem) leren om beter te communiceren zodat we vooruit kunnen?” Ik hoor het ze nog zeggen.
Zou een communicatietraining iets oplossen? Ik denk van niet. Als je elkaar niet begrijpt op een ander niveau zal die communicatie niet veranderen. Ik ga eerst eens kijken naar gedrag, drijfveren en persoonlijke waarden voordat ik ze andere vaardigheden ga leren.
Hoe dan? Nou, die techneut hier heeft nogal wat tools in zijn box en daar zitten een paar hele effectieve in die deze uitdaging een andere wending kunnen geven. En als je die combineert met nuchter JBF-denken ontstaat begrip voor wat er echt aan de hand is: mensen verschillen nu eenmaal!
En daar ben ik in dit geval op aangehaakt: gedrag ‘op de kaart’ zetten. Letterlijk. Op de kaart van MapsTell. Via een korte test werden mijn verwachtingen al snel duidelijk: 2 staan dicht bij elkaar en de 3e staat ver weg. Fysiek op de kaart kunnen ze elkaar niet eens de hand reiken. 3 mensen met ieder hun eigen positieve intenties, eigen insteek, eigen doelen/belangen, staan zover uit elkaar dat ze niet begrijpen wat er aan de hand is.
En daar begonnen de eerste kwartjes te vallen. “Oei, dus we kunnen wel samen aan 1 tafel gaan zitten maar als we onze onderlinge verschillen niet zien dat gaat dat niet werken!” Ja dat klopt. In dit voorbeeld hadden we binnen de terminologie van Mapstell een Entertainer, een Enthousiasteling en een Analyticus op de kaart staan. En daarmee zijn we aan het werk gegaan.
Werk in uitvoering wat gaat leiden naar beter luisteren, meer begrip, betere afstemming, meer connectie en daardoor een betere samenwerking en congruentie binnen het bedrijf.
En communicatie? Benieuwd of ze nog met die vraag terug gaan komen. Of is dat niet meer nodig. Eerst maar eens verder op mijn insteek, die ze ook heel leuk vinden om te doen. Het gaat bijna als vanzelf….. Mooi toch!?
#rootondeweetdeweg
info@rootonde.nl